shutterstock.com

shutterstock.com

Postupem času se vše mění. Nejvíce je to patrné na vývoji moderních technologií, ale výrazné změny pozorujeme i v dalších odvětvích lidské činnosti. Na první pohled vnímáme, že se velmi rychle mění také móda, a to nejen móda v oblékání. Módní trendy ovlivňují i volbu vůní. Polovina roku 2016 již odplula a my jsme zjistili, které pánské parfémy se staly v tomto roce nejoblíbenějšími.

Z historie parfémů

Čich je jedním ze základních lidských smyslů, proto není divu, že vůně provází lidstvo již odedávna. První doložené zmínky máme ze starověku. Tehdy si lidé všimli, že při hoření vydávají některé druhy dřev velmi příjemnou vůni. Právě od tohoto objevu získaly parfémy svůj název. Ten byl odvozen s latinského spojení per fumum – skrze kouř.

Znalosti o výrobě a používání parfémů najdeme u mnoha starověkých národů. Tehdy se však vůně používaly především k obřadním účelům (podobně jako kadidlo v kostele). Ale lidé si stále více všímali i možnosti využít parfémy pro vlastní zkrášlení a příjemné pocity. Parfémy se používaly ve starověkém Egyptě, Římě, Řecku, Persii, Číně i Indii.

Tip: Prohlédněte si testy výrobků na portálu www.testkvality.cz

Ve středověku se o pokrok ve vývoji parfémů zasloužili Arabové, kteří získávali vonné látky destilací rostlin.

Do střední Evropy se parfémy začaly propracovávat ve 14. století. K velkému rozvoji parfémů v Evropě došlo v 16. století díky Kateřině Medicejské, která založila na jihu Francie chemickou laboratoř pro výrobu parfémů. A ani další dvě století nezůstala Francie parfémům nic dlužna. Podívejme se na dvůr ve Versailles, jemuž se přímo přezdívalo parfémový dvůr. Francie je dodnes proslulá svými parfémy a francouzské ženy jsou počítány k těm, které umí nejen vybrat vhodný parfém, ale také ho správně nosit.

Velkým přelomem ve výrobě parfémů potom bylo 20. století. V jeho druhé polovině vzniká řada luxusních značek, které navrhují své vlastní parfémy. Rozšíření škály moderních vůní umožňuje chemický průmysl. Návrháři vůní již nejsou omezeni pouze výběrem přírodních esencí, ale mohou kombinovat také různé syntetické vůně.

Charakteristika pánských parfémů

Používání parfémů není jen výsadou žen. Také muži potřebují doplnit svůj vzhled přiměřenou vůní. A nemusí jít vždy pouze o oficiální akce v obleku. Příjemná vůně se hodí i ke sportovnímu outfitu.

Parfémy se rozlišují podle intenzity vůně. Nejsilnější je parfémová voda, nižší koncentraci vonných látek má toaletní voda. Následuje kolínská voda a nejmenší intenzitou se vyznačují splash perfume, čili tzv. sportovní vůně. Nejlepší pánské parfémy nejčastěji spadají do kategorie toaletní nebo kolínská voda.

Vůni parfému ovlivňuje typ vůně. Pro pánské parfémy jsou charakteristické tyto varianty:

  • fougére – vhodné pro každodenní nošení, kombinace bergamotu, levandule či kumarinu
  • květinové – u mužů zní možná květinová vůně podezřele, ale v pánské verzi se květinové vůně kombinují s vůněmi dřeva, což už je vůně pro pány velmi charakteristická a příjemná
  • svěží – zahrnují vůně citrusové a bylinkové
  • orientální – exotická koření a dřeva (např. santhalové dřevo)
  • dřevité – velmi mužné vůně s nádechem vůně dřeva či tabáku
Dlouhodobě nejoblíbenější pánský parfém Hugo Boss No.6, zdroj: wikipedia.org

Dlouhodobě nejoblíbenější pánský parfém Hugo Boss No.6, zdroj: wikipedia.org

Top 5 pánských vůní pro letošní rok

Zjistili jsme pro vás, které jsou nejprodávanější pánské parfémy v první polovině roku 2016. Jsou to následující:

  1. Hugo Boss – Boss No.6
  2. Armani Acqua Di Gio Pour Homme
  3. Bvlgari AQVA Pour Homme
  4. Versace Pour Homme
  5. Davidoff Cool Water Man

Průměrná cena flakónu o objemu 100 ml se pohybuje zpravidla okolo 1 000 Kč. Závisí pochopitelně na konkrétní značce, u některých se může vyšplhat až na 1 400 Kč, některé naopak stojí polovinu. Základním vodítkem při výběru parfému by však neměla být cena, ale osobní příjemný pocit z vůně.

Komentáře (0)

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.